Op dinsdag 18 en woensdag 19 april heeft groep 8 het schooleindonderzoek. Op dat moment gaat groep 8 laten zien wat zij weten op het gebied van hun kennis en ervaring met rekenen, taal, lezen en spelling. En hoewel deze toets pas over twee weken is, willen we toch alvast in deze Nieuwsmail er even aandacht aan besteden. We wensen de kinderen uit groep 8 alle rust en plezier toe in het maken van de toets. Dat de resultaten van de toets goed mag passen bij het schooladvies wat gekozen is!
Op donderdagmiddag 20 april (tijdens schooluren) brengen de groepen 3 t/m 8 een bezoek aan Veluws Museum Hagedoorns Plaatse in Epe. Nadere berichten volgen nog, waarschijnlijk via Parro.
Op vrijdag 21 april vieren we de Koningsspelen. Dat betekent dat deze dag in het teken staat van samen spelen en samen genieten. Het ene jaar vieren we dat samen met de Bongerd en het andere jaar vieren we dat met onze eigen school. Dit jaar vieren we het dus zelf. En dat betekent dat na het hijsen van de vlag en het zingen van het Wilhelmus we daarna weer terug gaan naar school om daar allerlei spelletjes te spelen. Deze spellen zullen zowel hier op het plein als in de gymzaal (Kulturhus) gespeeld worden. Deze spelletjes zullen op de ochtend gedaan worden door groep 1 t/m 8, terwijl groep 5 t/m 8 in de middag een aanvullend eigen programma heeft. U bent als ouders van harte welkom om te komen kijken en uw kind(eren) aan te moedigen. Ouders hoeven niet te helpen met de spelletjes (of de spelregels 😉), dit doen kinderen uit de hogere groepen. In de volgende Nieuwsmail zal meer en preciezere informatie komen te staan. Een kort tijdspad:
8:45 Opening van de Koningsspelen op het dorpsplein bij de brandweer. Hijsen van de vlag en samen zingend de dag openen.
9:00 Kinderen samen terug naar school.
9:15 Spelprogramma op het plein en/of in de gymzaal. Het spelprogramma volgt nog
11:30 Koningslunch
12:00 Einde spelochtend groep 1 t/m 8. Kinderen tot en met groep 4 zijn die middag vrij.
14:30 Einde Koningsspelen voor groep 5-8.
De paasviering wordt op school gehouden op donderdag 6 april van 13.45 t/m 14.30 uur. Inloop vanaf 13.30 uur. Het thema is: de Emmaüsgangers. Alle ouders zijn van harte welkom!
De ouders van deze kinderen hebben er vast al wel wat van gehoord: morgen vieren we het letterfeest in groep 3. Alle ouders van leerlingen van groep 3 mogen in de klas komen kijken om 12.15 uur. Van harte welkom!
In de afgelopen weken hebben we als team opnieuw een studiedag gehad. Zoals u weet zijn we bezig ons onderwijs te vernieuwen en willen we graag volgens een thema lesgeven. Thematisch werken heeft een aantal voordelen. De dingen die kinderen moeten leren over geschiedenis, aardrijkskunde, techniek, biologie en andere zaakvakken worden meer vanuit één samenhangend thema aangeboden. Dat vergemakkelijkt het leren en maakt kinderen enthousiaster over wat ze leren. Ook is de manier waarop ze leren anders: de kinderen werken meer samen en leren meer vanuit interesse. Ook leren de kinderen op een andere manier dan alleen ‘uit het boekje’ en is er meer aandacht voor presenteren, samenvatten, verslaglegging en overleg. Dit thematisch onderwijs combineren we met het gericht uitbreiden van de woordenschat. Zo zorgen we er voor dat de woorden die we aanbieden veel meer betekenis voor kinderen hebben. We zorgen ook dat onze taallessen aansluiten bij de thema’s. Dus ‘ouderwets’ onderwerpen zoeken in een zin betekent in ons geval dat kinderen een tekst krijgen over het thema (krantenartikel, leesboek, studieboek) en dan halen kinderen uit die teksten de onderwerpen. Zo combineren we taaldoelen met het thematisch werken. Tijdens onze studiedag hebben we hier op geëvalueerd, hebben we onszelf weer nieuwe doelen gesteld en hebben we samen nagedacht over het huidige thema: VERANDEREN. We zijn enthousiast maar we beseffen ook dat het enorm veel werk is om alle lesstof op elkaar af te stemmen en alles van betekenis te laten zijn. Het is een intensieve maar interessante verandering.
Vanochtend waren leden van de Raad van Toezicht hartelijk welkom bij ons op school om in onze klassen een kijkje te nemen. Hoewel de rol van het ‘oude’ bestuur is veranderd in de nieuwe Raad van Toezicht, is betrokkenheid en interesse in het onderwijs niet veranderd. Met veel aandacht en interesse bezochten de leden van de raad onze lessen en gingen ze gesprekken aan met diverse teamleden. Aan onze kant was het bijzonder fijn om na de Coronaperiode deze bezoeken weer te mogen ontvangen. Zo staan we als Raad van Toezicht en als team van de School met de Bijbel sà men om de kinderen heen en mogen we hen lesgeven vanuit de Bijbel en helpen opgroeien in deze wereld waarin op onze school een sterke basis wordt gelegd voor het leven van zoveel kinderen. We zijn blij met de betrokkenheid en vinden het leuk om iets van ons onderwijs te laten zien.